„To co ważne, rzadko bywa pilne, a to, co pilne, rzadko bywa ważne”
D. D. Eisenhower
Autorem metody jest Dwight David Eisenhower, generał United States Army i Prezydent Stanów Zjednoczonych. Eisenhower był uznawany za jednego z najbardziej efektywnych prezydentów w historii. Stworzone przez niego narzędzie analityczne jest bardzo praktycznym środkiem pomocniczym, kiedy trzeba szybko rozstrzygnąć, jakie zadania powinny otrzymać pierwszeństwo. Priorytety są ustalane według kryterium PILNOŚCI i WAŻNOŚCI.
Pilne | Niepilne | |
Ważne | I Zadania typu A Zadania opatrzone datą realizacji w dniu realizacji Kryzysy i poważne sprawy naglące | II Zadania typu B Planowanie długoterminowe Szukanie nowych możliwości Budowanie relacji, związków |
Nieważne | III Zadania typu C Najbliższe sprawy naglące Popularna aktywność Niektóre spotkania, telefony, raporty | IV Codzienne nawykowe zapracowanie Niektóre spotkania, telefony, raporty Pożeracze czasu |
Zadania typu A, znajdujące się w pierwszej ćwiartce, można przypisać do dwóch kategorii.
Pierwsza to zadania wcześniej zaplanowane, których termin realizacji właśnie nadszedł. Tych zadań w danym dniu pracy powinno być jak najwięcej.
Druga kategoria to zadania nieprzewidziane i niezaplanowane, które przyjmują postać kryzysu. Z kolei jeżeli tych zadań jest zbyt dużo – organizacja zaczyna być „zarządzana przez kryzysy”, co powoduje spadek efektywności i wzrost frustracji wszystkich członków organizacji. Tych zadań powinno być jak najmniej w rzeczywistości organizacyjnej
Zadania z tej ćwiartki nie podlegają delegowaniu
Zadania typu B, druga ćwiartka matrycy, to zadania wymagające dobrego zaplanowania w dłuższej perspektywie czasowej. Zadań w tej ćwiartce powinno być najwięcej. Aby sprawnie poruszać się w obszarze zadań ważnych warto podczas podejmowania decyzji posłużyć się poniższymi pytaniami
Pytania ułatwiające określanie priorytetów
- Które zadania zbliżają mnie najbardziej do realizacji moich głównych celów?
- Przez wykonanie którego jednego zadania zostanie załatwionych więcej spraw?
- Realizacja, którego zadania może być decydująca w realizacji ogólnego celu organizacji, zespołu?
- Które zadanie zrealizowane w wymiarze długo- i krótkoterminowym przyniesie największą korzyść dla mnie, zespołu, organizacji (uzyskamy wyróżnienie, uznanie, nagrodę)?
- Które zadanie w przypadku niewypełnienia go, przyniesie najbardziej największe straty dla mnie, zespołu, organizacji (gniew, reprymenda, zakłócenia w pracy)?
Zadania z tej ćwiartki nie podlegają delegowaniu
Zadanie typu C, trzecia ćwiartka obejmuje zadania, które są nieważne lecz pilne. W pogodni bieżących zadań często brakuje nam czasu na zastanowienie się czy sprawa jesz rzeczywiście ważna, czy tylko pilna. Poniżej zestaw pytać wspomagających podjęcie takiej decyzji
Pytanie ułatwiające rozróżnienie zadań ważnych i nieważnych, które są pilne
- Czy jestem jedyną osobą w Firmie, która może sprawę załatwić najszybciej?
- Czy jestem jedyną osobą w Firmie, która może sprawę załatwić najlepiej?
- Co się stanie jeżeli zadanie nie zostanie wykonane w ogóle?
Zadania z tej ćwiartki podlegają delegowaniu i powinny być delegowane np. na specjalistów
Zadania z ćwiartki IV, są zadaniami niepilnymi i nieważnymi, w związku z tym powinny być wyeliminowane z naszego harmonogramu spraw poprzez oddelegowanie lub całkowite ich usunięcie
Procedura:
- Sporządzenie listy zadań do wykonania
- Kategoryzacja zadań do poszczególnych ćwiartek matrycy, posługując się pytaniami wspomagającymi podejmowanie decyzji
- Podjęcie adekwatnych działań
Konsekwencje działań w poszczególnych obszarach Matrycy Eisenhower’a
I pilne i ważne · Stres · Wypalanie · Zarządzanie kryzysami · Ciągłe „gaszenie pożarów” | II |
IV | |
III |
I | II |
III pilne i nieważne: · Krótkowzroczność, brak dalszej perspektywy · Zarządzanie kryzysami · Widzenie celów i planów jako bezwartościowe · Uczucie bycia ofiarą pozbawioną kontroli | IV |
I | II |
III | IV niepilne i nieważne · Całkowity brak odpowiedzialności · Uzależnienie od innych ludzi lub instytucji w zakresie podstawowych potrzeb · Ryzyko wolnienia z pracy |
W sytuacji, gdy zmniejszymy do absolutnego minimum aktywności w polach I, III, IV
I,III,IV | II niepilne i ważne · Wizja, perspektywa · Równowaga · Dyscyplina · Kontrola · Drobne kryzysy |