Diagram ryby (cause and effect diagram) jest narzędziem stosowanym do znajdowania przyczyn pojawiających się problemów, a przede wszystkim powiązań pomiędzy poszczególnymi kategoriami przyczyn. Jako metoda pracy początkowo był ograniczony jedynie do przemysłu, lecz w krótkim czasie okazał się ona przydatny w usługach, administracji oraz wielu innych dziedzinach. Narzędzie w formule „od ogółu do szczegółu” pozwala spojrzeć na przyczyny powodujące powstawanie problemu z różnych obszarów funkcjonowania firmy.
W metodzie tej najczęściej stosuje się następujące kategorie przyczyn:
Dla problemów technicznych „5M + E”: |
• człowiek (Man) • materiał (Material) • sprzęt/maszyna (Machine) • stosowana metoda (Method) • kierownictwo (Management) • Środowisko (Environment) |
Dla usług „5P”: |
· ludzie (People) · wyrób (Produkt) · cena (Price) · promocja (Promotion) · miejsce (Place) |
PROCEDURA
- Identyfikacja problemu:
Na głównej osi „wykresu ryby” definiujemy problem
- Okreslenie głównych kategorii przyczyn (5M+E lub 5P)
Na poszczególnych „ościach” zaznaczamy kategorie przyczyn.
- Uszczegółowienie przyczyn
Każda kategoria jest szczegółowo rozbijana na przyczyny powstawania problemu, które możemy rozbijać na podprzyczyny. W przypadku dużej ilości wskazanych źródeł, można narysować je na osobnym arkuszu. Bardzo często się zdarza, że przyczyna powstawania problemu zostaje kategorią, w takim przypadku należy narysować nowy diagram z nowymi kategoriami.
- Analiza wyników I formułowania działań naprawczych
Po zakończeniu analizy należy wybrać 2-4 najważniejsze przyczyny i opracować wdrożyć działania, które je zniwelują lub ograniczą. Dla zwiekszenia efektywności działanie warto wystawić opracowany diagram na widok publiczny. W ten sposób każdy z pracowników może wyrazić swoje zdanie, bądź zaproponować własne rozwiązanie.
Narzędzie sprawdza się także doskonale w pracy coachingowej. Po diagnozie problemów z jakimi konfrontuje się pracownik, rozpoczyna się poszukiwanie sposobów rozwiązań wcześniej zdiagnozowanych problemów.